Tanangerfestivalen 20-21 august 2020

Torsdag 20. august

Som følge av coronabasilusker og statlige restriksjoner, ble årets tanangerfestival avholdt i august, og ikke i juni som først planlagt. Værmeldingen for festivaldagene var ikke av den mest lovende – etter to uker med flatt hav og sol, var det nå meldt stiv kuling, regn og tordenbyger! Men, dette hindret ikke de 44 fiskerne, derav 28 herrer, 8 seniorer, 7 damer og en junior, som var møtt opp på Hummeren Hotell om ettermiddagen torsdag 20. august med godt humør og fulle tacklebager! Usannsynlige mengder perler, slanger, sene, kroker og andre dippedutter var igjen kombinert til å lage hundrevis av fabelaktige gromtackler beregnet på å lure opp så mye fisk som mulig, og stenger og sneller sto klar for kveldens økt!

Roar Sandvoll ønsker velkommen!

Festivalsjef Roar Sandvoll (SDSFC) samlet massene til informasjonsmøte klokken 14.15, denne gangen inne i restauranten som følge av regnskyllet utenfor. Sandvoll ønsket velkommen, og informerte om det praktiske rundt festivalen. Da man ble pålagt å holde en viss avstand til sidemannen, var det i år flere små båter med, og god plass til fiskerne. Den største båten var “Ølberg”, som kunne ta maks 6 personer. For å forhindre basilusk-overføring, fikk hver fisker utdelt sin egen klippetang, og hver og èn klippet sine egne fisk, etter at disse var observert av sidemann. På grunn av værmeldingen, med vindstyrke rundtomkring 10-12 m/s fra sør-øst, kom det som ingen overraskelse at det ble innaskjærsfiske.

Sandvoll informerte videre om fiskereglene i festivalen; De som var trukket ut til plass 1 ble automatisk fiskeskipper ombord på sin båt. Poengberegningen var som i fjor, der det i hovedsak var båtvinn- resultatene som var avgjørende for plasseringen en fikk i konkurransen. Hvis flere hadde samme båtvinn-prosent, var fiskepoengene med på å rangere disse.

Etter fiskeskipper- og båtførermøte, samt salg av agn i form av makrell, var det klart for utror klokken 15.00.

Klar for utror!
Lars Hellum med fiks opplegg for orden i fiskesakene!
Utror
Båt nr. 2 – “Kåre Rott”.
Båt nr. 7, “Lars Liseth”.

Denne kvelden var jeg om bord på båt nummer 9, “Stig Lohne” sammen med Lars Hellum (Oslo HK), Ragnhild Ottesen (SDSFC) og Thomas Birkeland (SDSFC). Da utstyr og folk var lempet om bord, bar turen ut på havet. Sjøen var fin helt til vi rundet Fladholmen Fyr, da kom dønninger og sjø veltende inn. Turen ut var allikevel fin, kun med noen få overskyllinger. På veien ut ble det lagt en utmerket slagplan, som først involverte et besøk ved den grønne staken ved Feistein, her for å se om det var mulig å lure opp sei, lyr og kanskje ei og annen lange.

Det var ganske greit med sjø ute ved Feistein, og til tross for at regnet lot vente på seg, fikk sidemann Thomas Birkeland gjentatte overskyllinger fra sjøen som kom inn akterut, ja endog så mye at det i ettertid måtte investeres i ny mobil!

Samling ved den grønne staken ved Feistein.
Tett på grunna!

Jeg sto heldigvis mer skjermet på plass 4, og startet fisket med fluer og gummimakk av ymse slag, ikke at det hadde for mye for seg… Hellum åpnet fisket med en knurr nærmest umiddelbart, og avanserte med to langer og to lyr, hvorav den ene var bonus. Ottesen fulgte snart etter med lange og bonuslyr, og det vil vel være en overdrivelse og si at undertegnedes humør var på topp etter å ha avansert med pigghå og sønderrevne tackler… Foruten makrell, var det ikke mye som lot seg lokke fra min side. Lyren ville heller ikke ha de flotte grønne bullmakkene, og jeg bestemte meg for å prøve etter lange i stedet. Jeg hev på en super karmøypilk med en lekker tafs med 1/0 krok agnet med makrell og reke. Dunket dette hardt i bakken noen ganger, og jommen kom det ikke opp en middagsfisk til mor!

En liten sei kom også opp, og humøret steg betraktelig, og enda bedre ble det da det ble bestemt at vi skulle gå inn til land i smulere sjø. For ute ved staken hadde vinden tatt seg opp, og båtfører jobbet hardt for å holde båten i de krappe bølgene, ja endog så mye at motoren gikk varm og vi måtte drive litt før den kunne startes igjen!

Vi la oss til på utsiden av Vigdel, hvor vi fisket på 15-30 meters dyp. Her var det fiske etter småfisk som gjaldt, noe som viste seg å bli en utfordring, da jeg på et tidspunkt måtte gi opp å ha på brillene som følge av liten sikt grunnet kontinuerlig sjøsprøyt… Det ble veldig interessant å fikse tackler med dobbeltsyn og langsynthet – ypperlig!

Men, det gikk nå etter forholdene greit, og etter hvert kom det opp knurr og noen få sandflyndrer, og ble det raskt konstatert av det vrimlet av fjesing! På et tidspunkt ble det dradd opp en dobbel og en trippel med fjesing, der begge snørene ble etterfulgt av flere fjesinger – rett og slett et fjesingbonanza! Ganske artig opplevelse, spesielt når en unngikk å bli stukket av dem, noe undertegnede kan skrive under på at ikke er noe å trakte etter! Jeg fikk 5 av arten, og totalt ble det tatt 22 av arten om bord hos oss. Knurr var det også en del av, og her ble det tatt til sammen 21. Foruten fjesingen, fikk jeg her 6 knurr og 2 sandflyndrer. Makrell var heller ikke noe problem, da det var pir overalt! Pigghåen var også trøblete iblant, men vi flyttet raskt hvis den ble for nærværende.

Da det var en times tid igjen av fisketiden, dro vi ut litt dypere på en 50-70 meters dyp etter hvitting og hyse. Alle fikk hvitting, men kun to små hyser så dagens lys. Undertegnede avanserte med 8 hvitting og ei hyse, og tok dermed litt inn på Hellum, som ledet båten godt på dette tidspunkt. Da han ikke fikk hysa, klarte jeg å få en art mer enn ham ved fiskeslutt, og ble bare slått litt ned i støvlene, og endte opp med 8 arter og 165 fiskepoeng mot hans 7 arter og 174 fiskepoeng. Det viste seg at mine 94,828 båtpoeng holdt til vinn i dameklassen denne ettermiddagen.

Tross vinden, var det en fin ettermiddag på sjøen, mye takket være skipperen, som gjorde en fantastisk innsats med å holde båten så godt det lot seg gjøre. Det var første gang han var med i festivalen, men vi håper å se ham igjen neste år!

Stig Helland (Bjørgvin HK) vant herreklassen denne ettermiddagen med båtvinn og 213 fiskepoeng. Helland var om bord på Ølberg sammen med Derek Yuille (SDSFC),  Andrè Martinsen (Oslo HK), Tom Unsgård (SDSFC) og Stig Hetland (Nord-Jæren HK). Han forteller at “Ølberg var på sitt beste, tross 80 år! Han traff på alt denne dagen, noe poengsummen viser. Vi dro til stranden innenfor Feistein og tok knurr, fjesing, makrell og flyndre. Deretter dro vi ut på 40 meters dyp og tok hyse og hvitting, før vi dro på en 8 meters grunne og fylte kvoten på småsei. Vi flyttet så til en skrent på ca. 45 meter og tok sypike og lusuer. Foruten dette, kom det opp slengere av torsk, lange og lyr”.

Helland avslutter med å konstatere at de i løpet av hele dagen ikke hadde flytt på mer enn 5 minutter, og at det var et fantastisk innaskjærsfiske!

Stig Helland sitt klippekort – godt gjennomhullet!

Vinner av seniorklassen ble Jerry Sandvik (Torungen HK), med båtvinn og 141 fiskepoeng. Sandvik var på båt nr. 10, “Dagfinn Nilsen”, sammen med Geir Solland (Nordvegen HK) og Vigdis Sandvoll (SDSFC). Han kunne fortelle at “jeg var på feltets minste og tregeste båt, men med en fantastisk båtfører (Dagfinn), som holdt båten perfekt hele dagen.

Vi fulgte etter de andre båtene mot den grønne staken nord av Feistein, men stoppet lengre ute enn de andre, på ca. 80-90 meters dyp. Jeg fisket med dobbeltslep med 3/0 og 1/0 krok med diverse julepynt på, og det kom med en gang opp noen hvittinger og hyser. Vi fisket oss oppover mot staken, og på ca. 60 meters dyp fikk jeg ei bonushyse som jeg “glemte” å veie inn… Etter ryktene var det den eneste bonushysa som ble tatt under festivalen, så det var den gullnåla!
Utenom Hvitting og Hyse kom det opp lange, makrell, knurr, pigghå og en liten torsketapp ved grønnstaken”.

Johansen forteller videre at “vi bestemte oss for å gå innover mot land, og endte opp på 15-20 meters dyp med sandbunn. Det varte ikke lenge før fjesingen dukket opp, med hele storfamilien! Her fikk jeg også, det som etter min mening er den “peneste” fisken en kan få i Norge, nemlig rødknurren! Det kom også opp noen vanlige knurr, makrell og 2 taskekrabber!
Vi gikk så langs land mot Tananger og gjorde flere korte stopp, og jeg prøvde å pilke etter sei og lyr uten at det dukket opp annet enn masse småmakrell. De de siste 30 minuttene gikk vi ut på 50-60 meters dyp igjen, og fikk et par hvittinger til.”

Johansen konstaterer avslutningsvis med at han fisket nok med litt for store kroker hele dagen, men “jeg hadde en fantastisk fin dag på sjøen sammen med hyggelige folk og igjen en dyktig og hyggelig båtfører!”

Vinner av juniorklassen første dagen var Joakim Øvrebø (Nordvegen HK), med 105 fiskepoeng og 64,815 båtpoeng. Øvrebø var på bår nr. 1″Kjell Håkon Bakken”, sammen med Geir Tveit (Nordvegen HK), Ruben Sandvoll (SDSFC) og Henrik Vågenes (Bjørgvin HK). Han starter med å fortelle at han synes det var veldig gøy å være med, selv om været ikke var av det beste! “Jeg brukte Sølvkroken UP rig flyndretackle mye av tida, små og store gummimakk, og et flecto hekle.

Første dagen fikk jeg makrell, lange, knurr, hvitting og hyse. Jeg mistet også ei fjesing, som datt av akkurat før jeg fikk lempa den oppå badeplattformen. Det hadde vært en ny art, så det var veldig surt! Skipperen var god til å holde båten, og stemningen var upåklagelig!”

Som tradisjon tro ventet det fiskesuppe i baren for de som trengte noe å varme seg på etter den forblåste ettermiddagen på havet. Undertegnede måtte som alltid fikse et par tackler og binde et par nye, før leggetid i 01.00 – tiden…

Resultater dag 1

Fredag 21. august

Etter en utmerket frokost på hotellet, var det nok en gang klart for en forblåst tur på havet. En av båtene som skulle vært med måtte dessverre melde avbud på grunn av tekniske problemer, og det ble gjort en liten rokkering på båtlistene. dette resulterte i at det kom en ekstra fisker ombord på “Ølberg”, slik at denne båten ble delt i styrbord og babord side. Vigdis Sandvoll (SDSFC) meldte seg frivillig til å bli igjen på kaien, da det skortet med èn plass – noe som ble applaudert av forsamlingen!

I forbindelse med informasjonsmøtet på brygga, ble det delt ut premier til klassevinnerne fra dagen før.

Dagens værmelding.
Informasjonsmøte på brygga.
Klar for utror!

Vinden var like vill som dagen før, og innaskjærs fiske var igjen et faktum! Denne dagen var jeg om bord på båt nr.6, kombisjarken “Svein Inge Høyvik”, sammen med Andrè Martinsen (Oslo HK), Anne-Grethe Sætherø (Nordvegen HK) og Thomas Birkeland (SDSFC). Jeg var igjen på plass 4, men på grunn av båtens drift, med snøret mitt liggende å gnikke under båten kontinuerlig, ble det avtalt med fiskeskipper og kaptein at jeg kunne gå fram i baugen å sitte der hvis det ble umulig å fiske. For å gå klar av den verste vinden, bestemte vi oss for å droppe Feistein og den grønne staken i dag, og heller gå direkte til Ølberg og Vigdel for å fiske knurr, fjesing og flatfisk.

Foreløpig stille og fint.

Dagen begynte fint, med gløtt av sol og varme, det tok imidlertid ikke så lang tid før dette ble erstattet med stiv kuling, tusenårsflom og tordenskrall! Glassfiberstanga var fornuftig plassert i hendene, med tuppen vendt nesten ned i havoverflaten… Vi begynte fisket på utsiden av Ølberg, på en 10-20 meters dyp. Her ble det tatt jevnt med knurr og sandflyndre, og Andrè avanserte med ei pen taskekrabbe! Pir var det også nok av, og kvoten ble raskt fylt opp hos alle om bord. Jeg fisket med ulike slepetackler med en opphenger og to kroker på slepet, gjerne i størrelse 8 – 2, dandert med glitter og perler. Til piren var det makrelltacklet til Fladen som gjaldt, med 1/0 krok og sølv blingbling, selv om de nok hadde tatt hva enn jeg hadde kastet uti…

Etter å ha ligget her en halvtimes tid, gikk vi på utsiden av Hellestøstranda, i håp om mer flatfisk. Det var ikke så mye å få av den slags, men knurr og fjesing var det bra med, og til sammen 21 knurr og 20 fjesing så dagens lys. Undertegnede fikk her veldig lite, og humøret sank som vanlig betraktelig da jeg ble liggende etter de andre, og surmuling ble et faktum den neste timen, til de andres fornøyelse… Tackler i alle fasonger ble prøvd, men til liten suksess…

Andrè med taskekrabbe.
En våt affære

Humøret steg betraktelig da vi etter en times tid gikk dypere etter hvitting og hyse. Kapteinen hadde en lur plass nær et vrak der en visstnok kunne få både lyr og lange i tillegg til de nevnte artene. Da jeg følte at ingen av de 10 tacklene som nå lå rundt føttene mine fungerte, hev jeg på et Sølvkroken flyndretackle, som jeg gjerne gjør når jeg ikke får noe på de selvlagde, og begynte endelig å få knurr – 4 til av arten kom opp fra dypet! Hvitting og hyse likte også sørlandstacklet agnet med makrell og råreke, og det kom opp henholdsvis 5 og 3 av arten. Nå ble det bare velstand, og jeg begynte å ta inn på Martinsen, som til nå hadde et godt forsprang i klipp i forhold til oss andre. På et tidspunkt stilnet til og med vinden, det ble havblikk og sol i ca. 10 minutter, før himmelens sluser åpnet seg nok en gang og haugesundsbunaden (Les: sydvest) ble godt snørt sammen igjen!

Uvær i sikte!

Vind og strøm tok seg raskt kraftig opp, og det ble vanskelig for kapteinen å holde båten i ro, så vi bestemte oss dermed for å gå inn på ei grunne på ca. 8 meters dyp ikke langt fra Ølberg for å prøve etter småsei. Dette hadde visstnok vært full klaff i går, så forhåpningene var store! Jeg byttet til sabiki paternoster med 6`er krok dandert med fjærpryd og glitter, agnet med litt reke og slapp ned. Jeg røsket det litt opp og ned, og kjente litt smånapping, dro opp, og der satt det jammenmeg en bonusfisk for min del – en lyr på ca. 5 cm! I tillegg til denne skjønnheten, fikk jeg 7 småsei av 10 cm. Sorten, som hjalp meg å ta igjen forspranget til Martinsen, og jeg endte opp med 155 fiskepoeng, mot hans 170.

Nok en gang er det bare å skryte av kapteinen, som gjorde en stor jobb for å holde båten stødig i strøm og vind – flott innsats!

Dagens bonusfisk for undertegnede – minilyr!
Fiskeskipper har kontroll på utregningen!

Dameklassen ble denne våte og vindfulle dagen vunnet av Liv Unsgård (SDSFC), båtvinn og 144 fiskepoeng. Unsgård forteller at hun var på båt nr. 9, “Stig Lohne”, sammen med Scott Yuille (SDSFC), Jon Terje Gudmestad (SDSFC) og Kjell Finnesand (Nord-Jæren HK); “vi visste på forhånd at det i løpet av dagen skulle blåse enormt, regne og tordne. Men, som sagt, vi var kledd for det! Humøret var på topp, og ut for vi! Vi fikk virkelig prøvd oss på vei mot Feistein, vindmåleren på båten viste 18.7 m/s! Jeg fisket mye med Sølvkroken sitt flyndretackle, og det fungerte utmerket. Små gummimakk for å prøve seg på seien, men det var nesten umulig å finne den. Men lyr fikk vi ikke heller… Fjesingen fikk vi mye av, og knurr, torsk, flatfisk, hyse og hvitting kom ombord”.

Unsgaard forteller videre at “dagen ente med at jeg vant båten. Sammenlagt ble jeg Nr. 2, og Hilde vant Dameklassen og Torunn Handeland ble Nr. 3. Lørdag måtte vi dessverre avlyse og alle gikk glipp av kjekk avslutning på Hummeren. Men vi gleder oss allerede til neste år og krysser fingrene for at værgudene er med oss i 2021!”.

På vei ut. (foto: Liv Unsgård)

God stemning ombord! (foto: Liv Unsgård)

John Olav Florø-Larsen (Nord-Jæren HK) gikk av med seieren i herreklassen denne dagen, med båtvinn og 211 fiskepoeng. Han ble også totalvinner av festivalen – gratulerer! Florø-Larsen kunne fortelle at “det er noen år siden jeg har deltatt på festival, så jeg var spent på om “formen” fremdeles var på plass. Fisket har jeg hele tiden, men konkurranse er alltid noe ekstra, og Tanangerfestivalen er en av de kjekkeste festivalene jeg fisker i NHF`s regi!

Været som var meldt var ikke det vi kaller “midt på treet”, heller langt nede på stammen!

Det skulle komme mye vind, som er det mest ødeleggende på fiskefestivaler, styrker opp i 14-16 m/s. Det skulle som vanlig fiskes i 3 dager, torsdag til lørdag, men denne gang var det litt mer restriksjoner på grunn av Covid -19. Det kom noe positivt ut av dette, ved at vi skulle være mindre antall deltagere pr båt!”

Den første dagen var John-Olav om bord hos Rune Rott, sammen med Andrew Pointing (SDSFC) og Torunn Handeland (Oslo HK); “vi hadde det greit om bord og ok med plass. Torunn var fiskeskipper, men som alle dere som kjenner meg, er det ikke alltid like lett og holde munn… Men, Torunn visste og godt at dette er min “hage”, og at jeg er lommekjent utenfor denne kyststripa, så hun lot det meste av fiskeskipperrollen gå til meg uansett.

Det blåste som sagt mye, selv om torsdag var den “roligste” dagen, litt som følge av at det var på kveldinga vi fisket. Fiskeområdet var begrenset til indre deler av det vanlige området, så ikke langt ut på havet, men mer rundt holmer og fastland.

Jeg foreslo at vi la oss langt inne i ei vik og mye i le for vind, og fisket etter gylter som en start, noe som ble en suksess! Vi reiste derfra med 5 og 6 arter hver, og både småsei og makrell dukket og opp der.

Etter en time dro på utsiden og inn i mye styggere vindforhold etter mer vanlig fisk. Vi reiste til en nærliggende plass for å se om lange, lusuer og sypike var tilstede, og alle fikk sypike, men undertegnede fikk også ei lange”.

Florø-Larsen kunne konkludere at “nå var det ok start på artene, da vi ennå hadde 3 timer igjen på hyse, hvitting, lyr, sei, torsk, knurr, flyndre og fjesing. Jeg var nå oppe i 8 arter, og det var ganske mye mer vind og tregere fiske noe lengre ute sør for Rott.

Vi fikk lurt opp et par hvitting, knurr og en hyse, men igjen, vær tok på og det var mye bevegelse i båten og svært vanskelig å holde den på plass. Så, til slutt måtte vi sige inn mot land igjen, og fisket rett utfor en strand i håp om mer knurr, kanskje fjesing og flatfisk før det hele var over. Det ble fjesing og knurr på alle, men ingen flatfisk. Mitt klippekort var nå ok hullet med hele 12 arter, men litt lite antall pr art. Vi avsluttet og når resultat kom var jeg vel nr. 2 første dag totalt, mens 1. plass var delt mellom 2 stk. Jeg var meget fornøyd!

John Olav kan fortelle at han på dag to, fredagen, var ombord på en Viknes 1030, “noe jeg var glad for angående størrelse, for været ble skikkelig ille og denne var bra stødig og skjermet. Vår skipper var eminente Bakken, en blid og flink båtfører! Fiskere om bord med meg i dag var fiskeskipper Are Andersen (Torungen HK), undertegnede på plass 2. på siden av Are, klubbkamerat Karl J Nilsson (Nord-Jæren HK) og Flemming Arnesen (Torungen HK) – klubbkompis av Are.

Are vet som Torunn at jeg er kjent, og foreslo samme taktikk som dagen før, og det gjorde vi! Merkelig nok var vi den eneste båten som gjorde det i dag og, og vi er glad for det både med tanke på å ligge mye i le, og at vi fikk mange arter der denne gang også; jeg dro fra stedet med mest, og havnet på 7 arter, og vi fikk nesten fylt opp på sypike og bergnebb. Vi dro nå denne gang rett ut på hyse og hvitting, der begge disse ble tatt av meg, eneste som fikk opp ei hyse, men alle fikk hvitting og noen av oss knurr.

Valget sto så mellom stranda og i le igjen, for knurr, fjesing og flatfisk, eller mer ut i været igjen mot Feistein etter sei og eventuelt lyr. Vi valgte det første, der alle fikk flere knurr og alle fikk fjesing. Fjesingen satt laaaangt inne hos meg, men kom til slutt! Flatfisk ble atter en gang stedfraværende, noe som er uvanlig på disse stedene, med så mange bunntakkel nede…”.

Mørke skyer over Tananger havn (foto: Karl Johan Nilsson)

Er utstyret i orden? (foto: Karl Johan Nilsson)

Fisketaktikken diskuteres! (foto: Karl Johan Nilsson)

Florø-Larsen forteller videre at “vi lurte nå på å dra ut å fiske opp kvoten på hyse og hvitting, eller går for sei og lyr. Jeg hadde begge arter, men kunne fylle på litt. Ingen av de andre hadde disse artene, så valget ble lett for fiskeskipper. Det tok ikke lange tiden før sei var fylt opp for alle, men det ble med det. Jeg fikk lurt opp en lyr til, noe som var poengmessig bra, for det hele endte med nesten 50 fisk fordelt på 12 arter – igjen.

Vi hadde rundt 30 minutter igjen av fisketiden, men det var helt håpløst å prøve på noe som helst, da det var ikke lenger var mulig å holde båten, så det ble drift og mer eller mindre bortkastet fiske. Vinden tok helt av med kast på 19 m/s! Are Andersen og meg hadde knivet helt til døra, og poeng forskjellen etter en hel dag var kun mine 211 mot hans 195, så close, men dette var nok til å bli bestemann totalt dag 2 på meg!

Vi avsluttet og sattes nuten mot smulere farvann, jeg med en god følelse, som skulle vise seg og være rett; etter 2 dager lå jeg ganske klart i teten, og med neste dags avgjørelse på grunn av like mye vind, ble jeg vinner av Tanangerfestivalen totalt og fikk den gjeve gullsnella fra ABU!” Florø-Larsen avslutter med å gratulere alle klassevinnere og lag vinnere!

God stemning! (foto: John Olav Florø-Larsen)

Slappe av på vei inn etter fisket er ferdig (foto: Karl Johan Nilsson).

Seieren i seniorklassen fredagen ble sikret av Geir Tveit (Nordvegen HK), med båtvinn og 162 fiskepoeng. Tveit var om bord på “Ølberg”, babord side, sammen med Eivind Johannesen (SDSFC) og Ragnhild Ottesen (SDSFC). Tveit forteller at “etter et for min del labert fiske på torsdagen, så jeg frem til å fiske om bord hos Terje Ølberg, sammen med Bjørn, Roar, Joakim og Ragnhild. På grunn av at det ble en båt mindre på fredagen, kom Eivind også om bord, og båten ble omgjort til “to” båter. Jeg havnet da på plass 1 babord, med Ragnhild på plass 2 og Eivind på 3. Ikke den mest gunstige båtsiden, men skitt au tenkte jeg!

Det kom opp fisk jevnt og trutt, naturlig litt mer på styrbord side – knurr, fjesing, hvitting, hyse, sei, sandflyndre og makrell for å nevne de vanligste. Makrellen var til tider en sann plage, 4-5-6 forsøk på nedslipp før man kom gjennom! Det ble jevnt fiske mellom Eivind og meg, han et hestehode foran i lang tid med flere fisk. Så gikk det som det ofte gjør i dette fisket, jeg fikk en enslig lange. Det skulle vise seg å holde til båtvinn så vidt foran Eivind, med 8 arter og 162 fiskepoeng mot Eivinds 7 arter og 159 fiskepoeng – og det holdt også til et etterlengtet klassevinn denne dagen!”

Utror (foto: Geir Tveit).

Ordne utstyr på vei ut (foto: Geir Tveit).

Forberedelser må til! (foto: Geir Tveit).

Mye fjesing å få! (foto: Geir Tveit).

Juniorklassen ble også i dag naturlig nok vunnet av Joakim Øvrebø (Nordvegen HK), med 120 fiskepoeng og 60,606 båtpoeng. Han var om bord på båt 3, “Ølberg”, styrbord, sammen med Bjørn Bakkelid (Oslo HK) og Roar Sandvoll (SDSFC). Han kan fortelle at “den andre dagen fikk jeg mye av det samme som dagen før, men jeg fikk også lyr, fjesing og sypike. Skipperne på begge båtene var enestående. Når dekket på Ølberg, som er av tre, fikk litt agn på seg, ble det litt glatt, og jeg glei mye fram og tilbake i bølgene! Stemningen om bord var allikevel upåklagelig, og jeg hadde det veldig greit!”

Værmeldingen for lørdagen så lumsk ut på fredag kveld, da vinden skulle øke på litt, og dreie til sør-vest. Dette ville gi svært vanskelige forhold og høy bølgehøyde, og det var mye spekulasjoner angående en eventuell avlysning av den tredje festivaldagen. Dette viste seg å bli en realitet, da det om morgenen lørdag ble vedtatt i samsvar med båtførerne at fisket denne dagen skulle avlyses. Dette var selvsagt ikke et ønskelig utfall, men sikkerhetsmessig var det ikke noe tvil om at det var den beste avgjørelsen!

Premieutdeling ble foretatt på Hummeren Hotell ved lunsjtider lørdag, og premiebordet var dekket med artikler og gavekort fra “Sølvkroken”, samt fine premier i gravert glass.

Roar Sandvoll sto for premieutdelingen.

Resultater dag 2

Totalvinner over to dager ble i år John Olav Florø-Larsen (Nord-Jæren HK), med totalt 200,392 poeng – Gratulerer!

Vinner i dameklassen sammenlagt ble Hilde Skiffard (Torungen HK), med 186,005 poeng, trodde i alle fall alle da premieutdelingen ble gjennomført… Det viste seg imidlertid i ettertid når undertegnede gikk igjennom poengskjemaene i forbindelse med utarbeidelse av resultatene per båt, at det var skjedd en regnefeil på mitt skjema… Mitt riktige resultat dag 1 skulle vært 161 fiskepoeng og 92,528 båtpoeng, og sammenlagt 183,705 poeng, noe som betød at Liv Unsgaard ble årets vinner av dameklassen, med totalt 184,321 poeng – Gratulerer!

Seniorklassen sammenlagt ble vunnet av Øyvind Andersen (Nord-Jæren HK) med 184,761 poeng. Juniorvinner ble Joakim Øvrebø (Nordvegen HK), med 125,421 poeng.

Beste 4-mannslag ble Torungen HK, bestående av Are Andersen, Dagfinn Dahl, Rune Skåland og Hilde Skiffard, med totalt 762,335 poeng. Premien for beste tomannslag gikk i år til, med 578,36 poeng over 2 dager.

Nytt av året ble det trukket ut “Executive Team” 4-mannslag 1-3 plass. Dette er lag som blir trukket ut vilkårlig fra deltakerne. Førsteplassen her gikk til laget trukket ut med Tom Unsgaard (SDSDFC), Karl Nilsen (Oslo HK), Rune Skåland (Torungen HK) og Henrik Vågenes (Bjørgvin HK).

Vinner av 2-mannslag ble Espen Knarvik og Henrik Vågenes, begge fra Bjørgvin HK, med til sammen 400,591 poeng.

Vinner av Tanangerfestivalen herreklassen, John Olav Florø-Lasen (HK).
Vinner av Tanangerfestivalen dameklassen, Liv Unsgård (SDSFC). (foto: Liv Unsgård)
Vinner av Tanangerfestivalen seniorklassen, Øyvind Andersen (Nord-Jæren HK). (foto: John Olav Florø-Larsen)
Vinner av Tanangerfestivalen juniorklassen, Joakim Øvrebø (Nordvegen HK) (foto: Geir Tveit).
Beste 4-mannslag over to dager, Torungen HK., fv. Are Andersen, Hilde Skiffard, Rune Skåland og Dagfinn Dahl.
Excecutive team, 1. plass. Fv. Rune Skåland, Henrik Vågenes, Karl Nilsen og Tom Unsgård.
Beste 2-mannslag over to dager, Espen Knarvik og Henrik Vågenes

Da innaskjærsfiske begrenset muligheten for å få bonusfisk, ble det kun delt ut en gullnål for størst fisk i år, og det var til Lars Hellum (Oslo HK), som fikk en pen lyr på 2,134 kg – gratulerer!

Den prestisjefulle “sølvknurren” gikk i år til Ruben Sandvoll (SDSFC), som første dag fikk en knurr på 0,426 kg. Sandvoll forteller at han har hatt veldig tur angående knurren dette året; “tenk at jeg skulle klare å få sølvknurren etter 9 års pause fra tanangerfestivalene! Sist jeg var med var i 2011, og du begynner jo å lure litt på om det er noe mer mellom himmel og jord når hele settingen er som den er ang sølvknurren under årets Tanangerfestival.

Bjarne Aase, som har laget disse fantastiske sølvknurrene, gikk sørgelig nok bort for en stund tilbake siden, og min far Roar Sandvoll, som har ansvaret for å skaffe til veie premier, fikk nå en utfordring med å ha sølvknurren klar til årets Tanangerfestival. Hva han gjorde imponerer meg, og jeg fikk en enda dypere respekt for hva alt dette innenfor Tanangerfestivalen og fiske generelt betyr for ham – siden han ikke hadde en sølvknurr å dele ut, så valgte han å la sin egen sølvknurr, som han vant for 35 år siden i 1985, gå til årets vinner. Dette står det respekt av! Det viser som sagt bare hvor mye han brenner for dette og ønsker at alle andre skal få en best mulig opplevelse når de ankommer Tanangerfestivalen. At jeg da klarer å få en knurr som holder hele veien inn og beholder sølvknurren fra 1985 i familien, ja det er nesten for godt til å være sant. Nå har altså alle 3 generasjonene Sandvoll sølvknurren (Roar 1985, Arthur 1989 og Ruben 2020). Vi får satse på at sønnen min Philip en gang tar nummer 4!”
Sandvoll forteller videre om da han fikk knurren; “Båten vår “Kjell Håkon Bakken” dro, som alle de andre båtene, bort til den grønne staken rett nord for Feistein. Etter en del tids fiske her med ulike fangster, så la vi oss nærmere den røde staken, og det var her den satt! På en 30-40 meters dybde med ett enkeltslep fylt med blanke perler med en oransje/gul kule på topp. Kroken var en mindre type sirkelkrok, og agnet var en litt avlang finskåret makrellbit fra den hvite blanke siden. Dagen på sjøen var helt topp. Litt vind i seilene og sjøsprut i ansiktene, men det er sånn det skal være!
Jeg hadde to fantastisk kjekke dager under Tanangerfestivalen sammen med mange dyktige personer ombord. Veldig spennende å få oppleve den ekspertisen på nært hold igjen. Vi ses på Tanangerfestivalen neste år!”

Vinner av den gjeve sølvknurren, Ruben Sandvoll (SDSFC), og far Roar Sandvoll (SDSFC).

Undertegnede har ikke helt oversikten i år, men det ble i alle fall tatt 18 arter under festivalen – torsk, sei, lyr, hyse, hvitting, lange, makrell, knurr, rødknurr, fjesing, sandflyndre, rødspette, sypike, bergnebb, blåstål, grønngylt, gressgylt og berggylt.

Beste båtfører over to dager ble også i år Terje Ølberg – Gratulerer! Det ble rettet en stor takk til alle de fabelaktige båtførerne som deltok – det er de som gjør det mulig for oss å være med på festivaler!

Beste båtfører, Terje Ølberg.

Terje Ølberg mottok også en hederspris fra SDSFC for sin lange karriere som båtfører under festivalen. Undertegnede har selv vært med Terje ved flere festivaler, og han er en enestående skipper når det gjelder å finne fiskeplasser uten bruk av kart. Godt humør er det også alltid fra skipperen, som bikket 80 år i fjor! Jeg fikk god hjelp av Liv Unsgaard, et aktivt medlem av SDSFC, til å si noen ord om Terje og hans betydning for klubben og Tanangerfestivalen:

“Ja, Terje Ølberg kunne vi skrevet en bok om med alle gode fiskehistorier! Først og fremst er Terje en Hedersmann; Da Terje begynte og føre båt for SDSFC må vi tilbake til 1965. Siden den gang har han alltid vært en del av oss alle, og han har alltid vært en båtfører som alle vil være ombord med under Tanangerfestivalen. Våre Danske/Svenske/utenlandske fiskevenner er også særlig glad i Terje. De putter litt sjokolade i styrhuset og Terje e så glad!

Han er utrolig positiv, og springer rundt på dekk som en ungfole og klepper og hjelper med kroker når det trengs. Ja, me e nødt til tider å bøye oss i hatten!

Ja, det er mange historier på fiske med Terje. Hvem kan finne et vrak langt utpå havet??? Jo, Terje! Noen mener av og til at han er på feil plass, men då seie Terje: Slepp ner Å hvist de då henge fast i vraket…. høre du stille frå Terje… E me nå i vraket, det e så Gullegodt! Ellers kan du som fisker få nogen gode råd av han. Få på en annen farge på gummimakken og vent nogen ekstra sekund så får du 3 på draget!

Terje måtte eg drøssa litt med idag når eg sko skriva nogen ord. Han sa at eg ikje måtte glemma å sei frå han “Eg har hatt like mange fine år som eg vært med, enten det har våre flatt hav eller skumtopper. Dokke vet sikkert og, at hvis nogen lure på koss været e ude på Karlsmed, bara snakk med Terje, han e litt som metrologiske institutt!  Alle må me lytte på han, der er han knallgoe!

Dette året 2020 ville klubben vår at nå var det Terje sin tur til og bli hedra for alt han alltid har stilt opp på – EM, Tanangerfestivalen og alle våre klubbturer. Du er så velfortjent denne hedersprisen,og vi ønsker og se ditt blide åsyn i mange, mange år fremover! Gleder oss allerede til neste klubbtur. Gratulerer så mye Terje Ølberg!”

Terje Ølberg inspiserer fisket

En stor takk til alle som har bidratt med tekst og bilder til festivalrapporten!

Hilde Skiffard,

Torungen HK

Resultater Tanangerfestivalen Sammenlagt

Del innlegg

Relaterte innlegg

Velkommen Lofoten HK

Det er med stor glede vi i Norges Havfiskeforbund kan ønske den nyetablerte klubben Lofoten Havfiskeklubb velkommen i forbundet. Lofoten HK vil være arrangør under