Trondheimsfestivalene  3 og 4 oktober.

Vi møtte ca 40 fiskere til et litt nytt fiskeområde for mange av oss. Trondheim er et flott utgangspunkt for festival. Det var kort vei fra hotellet og ned til utror  og de som hadde kom med fly ble møtt av Oddvar med henger som fikset all transport. All logistikk rundt festivalen var veldig lettvint og tilgjengelig.

Vi hadde båter fra 3-10 fiskere og det var god plass ombord.

Selve fisket var fokusert rundt pelagisk sei som gikk fra 120-20 meter under båten. Til bunn var det stort sett drøye 200 meter men det ble ikke tatt fisk nede på bunnen det jeg fikk med meg.

Seien vi fikk var fra 2-8 kg med hovedvekt på de rundt 3-4 kg. Det var veldig morsomt å få en trippel sei hvor alle var over 5 kilo for en som i festival sammenheng før i år ikke hade fått en eneste fisk over kiloen.

Selve fisket foregikk med gummimark i størrelse 6 /o-10/o , agn (makrell) eller trøndernes nye seiagn ,”eddystone eel” som ble et nytt bekjentskap for mange av oss.

Seien jaget sil og brisling/småsild som var rundt 8-10 cm lange og da er disse  ”eelene ” et effektivt redskap etter seien.

Erik Dahl fra trondheim hk , totalvinner i festivalen fisket kun med ”eddystone eel” begge dager.

Jeg er litt usikker på om det var noen farge på eelene som utmerket seg . jeg fikk på grønne men så mye fisk ble tatt på blå og orange også. Det var helt klart eeler på rundt 10 cm som fisket best.

Eelene er i myk silikon og tåler ikke så veldig mye juling før de er utslitte. Den beste måten å fiske dem på var å rigge dem ferdig på en tafs med ca 15 cm sene og en svivel. Så bruker du gummimark løkker på hovedsena akkuratt slik mange rigger for gummimark når de vil kunne skifte fort. Så tres bare svivelen inn i løkka når eelen skal settes på. Blir den spist opp  ( særlig halen bitt av)  er det bare å tre av den slitte på løkka og sette på en ny. En annen fordel med løkkene er at du får eelen litt unna hovedsena når du sveiver opp og ned.

For dette fisket var mye sveiving. Utfordringen var å finne ut hvor i vannlaget fisken stod og så måtte en finne hvilket tempo på sveivinga  fisken ønsket for å bite.

Det meste av dagene slapp jeg ned med en 500 grams pilk til ca 120 meter og sveivet opp til 40. En må følge godt med på nedslippet for ganske ofte kunnne en kjenne et lite ”lugg” på vei ned og da ga ofte et par pikedrag der fast fisk. Det ble tatt ganske mange sei på pilken også.

Det ble tatt bra med  fisk på agn, både på sveiving og på å holde agnet i ro og satse på en dybde. De jeg pratet med hade best fiske med agn på rundt 80 meter. Problemet med agn ble innimellom at det samlet mye pigghå. De gangene jeg opplevde dette gikk jeg over til eeler eller gummimark og ventet litt med agn. De fargene som fisket best på gummimark var rød,gul, rød/gul , rød/hvit  og selvlysende på det jeg hørte og så.

Dag en var den desidert beste dagen med tanke på mengde fisk som ble tatt. Dag to ble litt blåsbort og for noen ble det like mye jobb å holde seg fast som å få fisket. Tampen var beste båt og  mye tyder igjen på at det er en fordel å være på stor båt når en fisker etter sei.

Det meste av fisken som ble tatt  var sei men det kom også opp noen hyser , noen smålanger endel piggå og noen svarthå og en glassvar som ble valgt som festivalens mest spesielle fisk.

Jeg synes dette var et morsomt fiske særlig i år når vi har hatt mye poengfiske  og lite vektfiske og håper vi kan prøve neste år også hvis det er plass og tid.

Takk til gutta i THK som snudde seg rundt på kort tid og ga oss muligheter til en ny fiskeopplevelse i sitt nærområde en fin helg i oktober.

For resultater se NHF resultatliste

Takk til Øyvind Braa,  Svein Erling Smolan og Liv Undsgaard for bilder