Blogg 52 internasjonale

1. Internasjonale havfiskefestival 2023

Lørdag var det klart for ny dag på havet. Denne dagen var det 33 deltagere som fisket.

18 herrer, 3 damer, 1 junior og 11 seniorer.

Det var 7 båter: Olav Vik, Kevin, Pioner, Odin, Kjell, Trond og Embla.

Været var også denne dagen bra og havet lå flatt.

Flesteparten av båtene gikk også denne dagen ut til Mefjæringen, men ikke alle ble værende der. Fisken var ikke så bitevillig som vi hadde håpet og da prøvde noen båter å fiske på andre plasser. Vi som var om bord på Pioner vandret en del for å finne fisk. Vi prøvde dypt, grunt, vi prøvde å gå etter fuglene og småfisken i overflaten. Det jeg fikk av sei beit som regel på rundt 35 meter, så det blei en del sveiving opp og ned mellom 20 og 50 meter J  Når seien ikke ville bite, så tok brosma over. Vi fikk noen brosmer og 1 eller 2 steinbiter.

Fisket denne dagen var likt det som var dagen før. Fant litt fisk, men det var lite som ville bite. Prøvde å fiske på 25 meter og ned til over 100 meter.

Noen storfisker ble det også på Lørdag J  Det ble tatt 6 fisker over 11 kilo denne dagen. Størst fisk på lørdag fikk Sven Solbakken med en torsk på 21,75 kilo. Rett bak han var Lars Erik Berg som fikk en torsk på 20 kilo. Svein Sellevold dro opp de neste 3 fiskene på 18,15kg, 17,95kg og 15,40 kg.

Svein Sellevold fikk mest fisk denne dagen med 100,70 kg og ble belønnet av Kong Neptun og hans terner på premieutdelingen senere på kvelden.

Fangsten klargjort og klar for veiing

Dagens totalfangst på festivalen ble 721,35 kg.

2 jobber bedre enn 1

Jostein og Kjærsti frakter fisken sammen fra båt til vekten.

Når fiskerne kommer inn, så sjekkes fisken for bløgging og minstemål før veiing. Etter veiing går fisken rett i sløyekaret. De største fiskene henges opp så folk kan se storfangsten

Når fisken er veid inn registreres vekten og listene blir godt igjennom og lagt ut på facebook. Ett dyktig team som har gjort dette i mange år.

Resultatlister 52. Internasjonale havfiskefestival 2023

4-Mannslag

Takk for ei hyggelig helg i lag i Harstad. Dere er fantastiske alle sammen og vi håper å se dere igjen til neste år

Vh