Skjærgårdsfestivalen Søndag 10. september 2017

Tekst: Thomas Løland
(Redaktør Carl har sovnet i timen, og glemt denne…)

47 fiskere stilte til start denne vindfulle søndagen. Alle båtene dro opp på Mølla i håp om at fisket var bedre enn dagen før. Det var nemlig noen båter som avsluttet Drøbaksfestivalen der, uten at fisket tok helt av, for å si det mildt. Det er bare sånn det er på Mølla. Det kan være bra den ene dagen og ræva andre dagen. Det skulle vise seg at det ble det siste dessverre. Jeg var på båten Bayard og stod i baugen sammen med klubbkamerat Marius Holm Hansen. Det var nok ikke en fordel å være på den minste båten, da det ble skikkelig huskefiske hele dagen. Etter ca 1 1/2 time, og så vidt jeg husker, uten at noen på båten hadde tellende fisk, flyttet vi litt nordover mot Knerten. De hadde visst fått noen sei. Vi fant ingen sei under båten, men noen få koljer, hvitting og sypiker. Resten av dagen flyttet vi litt rundt på seijakt, for vi visste at uten sei, var vi fucked. Men vi fant ingen.

Vinneren av seniorklassen og totalt, ble Arne Reitan, Båstad HK med 6,55 kg. Han forteller: – Jeg var på båten RS57 og vi lå på Mølla hele dagen. Under så tregt fiske var det bare å ligge og trøkke. Det kom sei under båten to ganger i løpet av dagen. Jeg fikk 2 sei den første gangen, og etter 4 timer så jeg at det ble dratt opp noen sei på båten. Det må jo være en til meg, så dro det på en sei på 3,47 kg, som også ble størst fisk for dagen.

Vinneren i herreklassen, Jarle Reitan fra Båstad HK, som også var på samme båt, oppsummerer dagen slik: – I dag trakk jeg vinnerloddet. Det hadde ingenting med farger og teknikk å gjøre. Jeg fikk først en trippel med sei, så senere en sei og en hvitting. Totalt ble det 5,74 kg og det holdt til seier.

Vinner av dameklassen ble Vigdis Emholdt fra Oslo Hk med 0,93 kg, og vinner i juniorklassen ble Kristian Hausken fra Nordvegen HK med 1,6 kg. Lagseieren gikk til Ski HK 1, med til sammen 13,82 kg.

Som man ser på resultatlistene, ble det magre fangster denne dagen. Faktisk det dårligste resultatet på Skjærgårdsfestivalen noen sinne. Men det har vært god stemning og vi håper alle har hatt to fine dager i Drøbak. Vi håper på bedre bett neste år.

Beste fisker over to dager ble:
Herrer: Jarle Reitan, Båstad HK
Damer: Torunn Handeland, Trondheim HK
Senior: Arne Reitan, Båstad HK
Junior: Kristian Hausken, Nordvegen HK

Vi i Ski Havfiskeklubb ønsker å takke alle som har stått på og gjort det mulig for oss å arrangere disse to festivalene. Og takk til dere havfiskere som besøkte oss, vi sees neste år.

Viser ellers til andre resultater her:

Diverse vinnere Skjærgårdsfestivalen 2017. Fra venstre: Asbjørn Hansen (Båstad HK), 2. plass senior, Arne Reitan (Båstad HK), 1. plass senior, Thor Sletmo (Ski HK), 3. plass senior, Kjetil Langvatn (Båstad HK), linselus med en 8. plass herrer og 3. plass lag:), Andre Martinsen (Båstad HK), 3. plass lag, Torunn Handeland (Trondheim HK), beste dame over to dager, Jarle Reitan (Båstad HK), 1. plass herre og beste fisker over to dager, Tobias Balzersen (Båstad HK), 3. plass lag. Vinner av juniorklassen Kristian Hausken, Nordvegen HK, hadde dratt da bildet ble tatt.

Vinner lagkonkurransen Skjærgårdsfestivalen 2017, Ski HK 1. Fra venstre: Jon Anders Ihlen, Robin Ødegård, Walid Mustapha og Thomas Løland