Blogg Skjærgårdsfestivalene 2023

9-10 september 2023

Ski Havfiskeklubb inviterte denne gangen til en samlet Skjærgårdsfestival 9-10 september, der det var sammenlagt over 2 dager. Den tradisjonsrike og flotte festivalen har jo tidligere vært 2 enkeltstående festivaler, men dette betydde igjen at man kunne rette opp på dag 2 om det ikke hadde vært helt stang inn første dagen. Vi var dessverre bare 17 deltakere som hadde tatt turen til flotte Drøbaksundet for å konkurrere denne helgen. Sørlendingene fra Torungen HK var største klubb med 5, Sarpsborg HK stilte med fullt lag og 4 fiskere. Arrangørklubben Ski HK hadde 3 som også Oslo HK hadde, og Båstad HK hadde til slutt 2 deltakere. Disse var fordelt på 2 båter. Bjørg med stødig skipper i Martin kjørte begge dager, mens Bayard med Birger kjørte lørdag og Robin med sin supermoderne «fiskemaskin» stilte opp på søndag.

Gutta fra Torungen HK har fått besøk fra André Martinsen fra Oslo HK til forberedelser på morgenkvisten.

God stemning og optimisme bak på Bjørg.

Selv med få deltakere gikk praten lett på kaien før utror og taktikker ble lagt, og delt med andre. Det store spørsmålet undertegnede hadde var om det var lurt å begynne fisket på Sandtaket eller i Torpedohullet. Det var også tåke og lavtrykk, så det var ikke gode utsikter for stimfisk som sild, makrell og sei på Klokkebøya som det normalt er mye av på en solskinsdag. Vi om bord i Bayard kom etter Bjørg oppover mot Klokkebøya, og etter at Bjørg hadde sirklet rundt i noen få minutter satt de stø kurs mot Sandtaket.

Det gjorde valget veldig lett for undertegnede som var FS, og det ble da bestemt at vi begynner i Torpedohullet. Konklusjonene var at vi ville få god plass til å bevege oss akkurat som vi ville, og vi ville være først som også var ekstremt viktig. Vi droppet imidlertid snøret på Klokkebøya i et svakt øyeblikk da Birger så noen tegninger på loddet, og håpet om sild og småsei ble for sterkt.

Det var selvfølgelig ingenting, og utbyttet der ble en makrell på Per Moen og veldig mange småtorsk på resten. Vi dro derfor raskt videre til Torpedohullet, for å se om teorien med at gyltene var mest på hugget etter middag stemte. Ved Torpedohullet begynte vi litt langt ute, og på 20 meter var det mest sypiker som kom opp. Vi flyttet oss videre innover slik at leppefisken tok mere over, men jeg er glad at vi fant et bra sted for sypika slik at vi kunne gå over på den senere. Jeg har nok aldri opplevd et slikt leppefiske i Torpedohullet noen gang. Det kom opp gylter i alle fasonger store og små. Blåstål, Berggylt, Grønngylt og Gressgylt.

Det bet på jevnt og bergnebben bet når det ikke det kom opp gylter. Jeg endte opp med 11 gylter og fullt på bergnebben selvfølgelig. Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor det bet så bra for meg spesielt på gyltene. Jeg fisket med trippel PN oppheng 2 x #10 krok og en større #6 krok. Jeg hadde orange og gule perler over med en liten rosa slangebit. Dette fungerte veldig bra på gyltene. Jeg er også tilhenger av å bruke kuunger ( strandsnegle ) til leppefisk. Det har jeg innerst, også har jeg på råreke og helst kokt til gyltene. Da tåler jeg flere napp før agnet er borte. Vi fikk god plass i Torpedohullet denne dagen, og når vi reiste hadde jeg fylt kvota på bergnebb, gylter, sypike og så kom det også opp en sei på tampen.

31 klipp når vi satte kursen mot Sandtaket og optimismen min var stor. På Sandtaket var det et tregt fiske for oss som kom senere og jeg endte opp med 19 klipp fordelt på 4 fløyfisk, 7 flatfisk, 3 koljer, 3 kutlinger og 2 makrell. 50 klipp og 9 arter endte til slutt opp på en 3 plass med 95 poeng.

Ikke så galt, men hele 10 poeng opp til Løland som klokket inn hele 105 poeng med sine 12 arter.

Thomas Løland med trippel fløyfisk

Bjørg startet jo dagen på Sandtaket og avsluttet fisket i Torpedohullet. Det ble lite gylter på dem der, og jeg tror nesten jeg alene på morran hadde i nærheten av Bjørgs totale antall. Ikke siden Blücher ble senket under krigen har en båt blitt så herjet av Torpedohullet. Det lå vel i kortene at neste dag ble det samling der på begge båtene.

Lørdagskvelden ble det pizza  og hyggelig sosial samling på gjengen fra Torungen og Oslo HK sammen med båtfører Martin. Der ble strategien for søndagen lagt før de fleste tok en tidlig kveld. Neste dag var det halvskyet og oppløftende vær som møtte oss på kaien, og alle var klare for en ny dag med fiske. Birger og Bayard var byttet ut med Robin Ødegårds nådeløse fiskemaskin av en båt, og det ble snakket om en garantert topplassering på de som hadde trukket den.

Jeg hadde trukket Bjørg og plass 1, og da kan man sjeldent klage på noe. Begge båtene hadde stø kurs mot Torpedohullet etter en liten 360 grader over Klokkebøya etter stimfisk. Der var det ingenting, og ingen droppet snøret der. Det ble derfor litt trangere i Torpedohullet denne dagen og med fasit i hånda fra første dag så kom det opp mye fisk og ikke minst gylter denne dagen også.

Jeg fikk «bare» 7 denne dagen, men det var flere som fylte på den. Jeg endte opp med 10 bergnebb, 7 gylter, 2 makrell, 2 sei og 1 sypike. Ikke så galt før Sandtaket, og et håp om at det ble litt mer fisk for min del der borte denne dagen. Vi dro bort og ankom noe senere enn Robin, da de hadde gjort seg «ferdig» i Torpedohullet litt før oss. Det bet veldig bra for oss rett ved steinmoloen og det kom opp mye fløy, flatfisk og kutlinger. Dette var et drift vi tok flere ganger. Senere tok vi dypere drift der det kom opp litt koljer, mere flate og fløyfisk. Det kom også opp litt makrell, men ikke noe mønster som gjorde at man kunne fylle på den. Jeg fikk god uttelling på slutten der det kom opp både kolje og knurr på tampen. Jeg sto da med 10 arter og 51 fisk. På samme side som meg sto Arne Bergstrøm fra Sarpsborg HK. Han hadde 12 arter, men manglet nok klipp til å hevde seg helt i toppen. Dette kan bli bra for min egen del tenkte jeg, men forsto at Christian Yung Berg Olsen på babord siden også hadde et godt fiske. Ut av det blå dro han en trippel med sild, og da var det game over 10 arter og 54 klipp.. Dagens bestemann med 104 poeng. Båten til Robin leverte også i stor stil med Thomas Løland, André Martinsen og Irvin Kilde med gode poeng.

Fisket i Drøbak med det poengsystemet er utrolig gøy. Man er i fisk omtrent hele tiden, og det er et stor artsvariasjon. Det er også utrolig små marginer for å skulle lykkes. Det må komme nok klipp i kortet, men man må også ha litt flaks med de enkle artene som for eksempel lyr, ulke eller sild som Christian fikk. En art som ellers har vært tallrik, men som glimret med sitt fravær bortsett fra noen få er hvittingen. Den ble jo nesten sett på som en kurositet art å få denne helgen… Merkelig. Jeg manglet de små marginene ( dyktighet ) for å gå helt til topps denne helgen, men jeg har snakket litt med de som hadde det som skulle til. Sonja Deryckere fra Ski HK ble beste dame, og her forteller hun litt om sine opplevelser.

«Jeg fisket ganske likt begge dagene, men fikk flest arter på lørdag, 10 arter og 9 arter søndag. Arter jeg fikk var bergnebb, flyndre, fløyfisk, gylter, knurr, kutling, lyr, makrell, ulke, sypike og sei. Jeg fikk ikke så mye fisk, 31 klipp lørdag og 33 klipp søndag, og flere arter bare en fisk, men fikk lørdag fylt bergnebb og flyndre og fikk en ny art, ulke På søndag fikk jeg seks gylter og en fin lyr i torpedo hullet, det var gøy Jeg hadde to fine dager på sjøen med hyggelig folk og koser meg alltid med fiske i Drøbak. Stolt av min storebror som vant festivalen Satser på mer fiske neste år Sonja»

I juniorklassen har Mats J Bodal fra Torungen fisket godt gjennom hele året og leder Norgescupen. Dessverre var han eneste junior med i festivalen, men han fisket meget godt og fikk gode poengsummer. Her sier Mats litt om hvordan festivalen i Drøbaksundet var for han.

«I helgen var jeg med på et utrolig morsomt fiske, nemlig skjærgårdsfestivalen i Drøbak. Meg, Rune Skåland og Dagfinn Dahl reise bortover i bobilen til Skåland en dag i føre og klargjorde oss til dagen imorgen. Når dagen var kommet lesset jeg utstyret mitt i båten Bayard. Vi var innom klokkebøya, torpedohullet, og sandtaket. På disse 3 plassene klarte jeg og skrape opp 9 arter og 39 klipp. Og det ble et resultat ganske midt på treet i følge meg selv. På dag nummer 2 skulle utstyret om bord i bjørg. Her var vi innom 2 plasser, torpedohullet og sandtaket. Her fikk jeg kun 8 arter og 37 klipp, altså litt dårligere en første dag. Jeg endte på 161 poeng. Og holdt selvfølgelig til 1 plass juniorklassen da det bare var meg med i denne klassen. jeg fikk også 1 plass 4 mannslag. Jeg synes det var utrolig gøy med sandtaket hvor det kom opp mye fløy, kutling og flatt. Jaggu kom det opp en ny art og, øyepål. Denne festivalen kan anbefales 🙂 «

I seniorklassen var det en skikkelig veteran som stakk av med seieren. Arne Reitan har holdt på med dette i mange år, og forteller om hvordan fisket var for han denne helgen.

«Drøbaksundet er vel ikke det stedet du drar til for å få de store fiskeopplevelsene, men en sensommertur i flott vær sammen med fiskekompiser blir aldri feil. Var på Bjørg begge dager, og syntes selv jeg hadde “stang ut” hver dag. Det er bestandig noen arter du mener du skulle ha fått, men slik er det vel med de fleste. Det ble 9 og 8 arter, og dette holdt til knepen seier i seniorklassen. Ski hk. hadde et prikkfritt arrangement, og jeg håper de prøver igjen neste år.»

Thomas Løland ble beste fisker første dag, og han skal vi høre fra straks. På søndag var det imidlertid Christan Yung Berg Olsen fra Oslo HK som var best. Her forteller Christian om sine opplevelser.

«Syntes fiske i Drøbak er morsomt så pleier å være med i denne konkurransen. Veldig fin dag på sjøen, med godt stemning og fint vær. Fisken beit mest den første halvdelen av fisket før det begynte å bli mer stille og lenger tid mellom hver fisk. Siste to timene var fisket veldig tregt, heldigvis dukket det opp trippel sild på nedslippet på slutten, som var viktige og avgjørende poeng. Det kom opp bra med arter, de fleste hadde vell 10-11 arter og rundt mellom 40-60 klipp, gøy å se at det er liv i fjorden.
54 klipp, 10 arter fløyfisk ,knurr, flyndre, kutling, hyse, makrell, sild, sypike, gylte og bergnebb.»

Beste fisker lørdag og nest beste søndag. Selvfølgelig beste fisker sammenlagt.. Thomas Løland fra arrangørklubben Ski HK forteller om sine opplevelser denne helgen.

«Lørdag var jeg på Bjørg og vi bestemte oss for å gå på sandtaket først. (Det der låt ikke bra:) Vi startet inne i vika og der var det kutlinger, bergnebb, flat og masse fløyfisk. Fikk min første trippel på fløy. Ble 9 fløy totalt. En minisypike dukket også opp. Litt lengre ut fikk jeg sei, gylte, ulke, makrell og knurr. Så gikk vi litt sørover etter flate og knurr. André Martinsen dro og dro flate, jeg slet med å fylle, men det gikk til slutt. Senere driftet vi utover til ca 30 meter. Der fikk vi kolje, sypike, hvitting og flate. Vi hadde bestemt oss for å avslutte i torpedohullet. Vanligvis er gyltene mere på hugget utpå dagen. Det var ikke tilfelle denne dagen. Har vel noe med at den andre båten var der før oss. Are hadde visst fylt både gylte og sypikekvoten. Ble kun en gylte til på meg der og fikk fylt opp bergnebben. Den siste halvtimen gikk vi mot klokkebøya, i håp om sei og makrell. Det ble bomtur. Med 12 arter og 105 poeng, ledet jeg etter dag en.

Var litt spent på fiske søndagen, dag to pleier å være tregere. Var på Robins båt, så vi var i gode hender der. Med på båten var Andre, Erling, Irvin og Sonja. Vi diskuterte om å begynne i Skiphellebukta, men vi feiga ut, gikk for det mere kjente og dro til torpedo først. Merket at gyltene var mindre enn tidligere, så slet litt med dem. Bruker alltid 1/0-2/0 til gyltefiske. Andre hadde mindre kroker og dro vel 5 stk før min første. Fikk 7 til slutt. Bergnebben var ikke noe problem å fylle. Litt dypere fikk vi sei, makrell og sypiker.

På sandtaket gikk det en del tregere for meg enn dagen før, mere flate og kutlinger og mindre fløy. På dypere vann var det tregt, kom opp en og annen hvitting og sypike. På slutten av dagen bestemte vi oss for å prøve mølla etter kolje og sild. Ikke lett å fiske på 90 meter+ med poengutstyret. Irvin fikk et par hvittinger og jeg fikk en kolje før vi gikk til gjestebrygga de siste 15 min. Der fikk jeg en fløy og kutling før fiskeslutt.

10 arter og 103 poeng holdt til en 2. plass, bak Christian Young fra Oslo HK, og sammenlagtseier. Det var moro. Jeg brukte stort sett trippelslep med krok 12 på grunnene og slep med opphenger krok 10 dypere. Vi sees i Engelsviken til neste festival.

(Beste herrer Thomas Løland Ski HK, Irvin Kilde Torungen HK og Christan Yung Berg Olsen fra Oslo HK

Beste junior Mats J Bodal Fra Torungen HK

Beste seniorer Arne Reitan Båstad HK, Arne Bergstrøm og Ulf Andreassen begge Sarpsborg HK

Beste Dame Sonja Deryckere Ski HK og Linda Arnesen fra Oslo HK

Lagkonkurrasen :  1.Oslo/Torungen HK Mix, 2.Torungen HK og 3.Sarpsborg HK

Nok en gang har Ski Havfiskeklubb levert et prikkfritt arrangement. Hyggelige folk, masse fisk og et flott premiebord. Vi i Torungen HK gleder oss allerede til neste år. Da kommer vi tilbake med enda flere deltaker