Grensenappet 7-8 august 2021

Fredrikshald Havfiskeklubb

Endelig var det klart for Norgescup igjen etter lang ventetid. Det er faktisk helt siden Nordvegen HK hadde sin festival på Karmøy i slutten av oktober 2020 at vi har hatt muligheten til å treffes til konkurranse og ikke minste treffe havfiskevenner som vi har savnet så sårt. Det var 27 deltakere på lørdag og 28 på søndag denne helgen i Sponvika. De var fordelt på 8 klubber der de lokale Fredrikshald HK, Sarpsborg HK, Ski HK, Oslo HK og Båstad HK var naturlig nok strekt representert. Det var også representanter fra SDSFC, Trondheim HK og Torungen HK slik at den geografiske variasjonen ble litt bedre. Sponvika er jo en fantastisk plass å arrangere festival og Fredrikshald HK kunne tilby åpen kiosk med forfriskninger og fristelser for tilreisende havfiskere.

Værgudene var også på vår side etter litt varierende meldinger i forkant så det ut til at vi i alle fall skulle få opphold på våre 2 konkurransedager. Det ble benyttet 3 båter denne helgen og de gjorde en utmerket jobb. Sponvika er en plass det til tider kan være krevende å være båtfører, med mye strøm. Båtførerne taklet dette meget bra og skal ha honnør for sin innsats.

Fisket på lørdag ble etter hvert meget bra og undertegnede var om bord på båten Trine som skulle vise seg å bli beste båt denne dagen. Jeg fisket bak på båten sammen med 2 veteraner innenfor havfiskesporten. Tor Barm og Arne Bergstrøm. Det var god stemning og vi dro jevnt med fisk. Tor fikk bra med fløyfisk og jeg fikk tidlig krysset både kutling, ulke og makrell. Alt som kommer på kortet er bra for det er ingen garantier for noen arter. Sandflyndre skulle vise seg å bli seig for min del denne dagen. Arter som rødspette, knurr og sei kom også opp etter hvert, og når man kan krysse blåstål og gapeflyndre så skjønner man at dagen kan bli bra.

Ironisk nok ble sandflyndre min 13 art for dagen og jeg tenkte at dette kunne bli riktig bra. Mine 2 venner bak på båten denne dagen fisket også godt og endte opp på 2 og 3 plass i seniorklassen denne lørdagen.

Framme på båten utenfor mitt synsfelt hadde Lars Hellum også fisket meget godt og endte opp på lik poengsum som meg og vant herreklassen på flest fisk med høy poengscore.

Det var imidlertid en annen som skulle stikke av med 100 norgescup poeng denne dagen. På samme båt midt på babord sto nemlig junior Peter Solberg fra Sarpsborg HK og fisket fantastisk godt. Peter fisket godt i fjor også ,men har i år tatt steget helt opp og er jevnt blant de beste hver gang han deltar. Jeg spurte Peter litt hvordan han opplevde denne festivalen i Sponvika, og lar derfor han oppsummere helgen. Peter forteller…

Dag 1 i sponvika stod jeg framme i baugen på Trine med Are som fiskeskipper. Vi starta fisket i den store vika, men her var det lenge mellom nappa og vi flytta oss litt rundt og etterhvert kom det opp litt knurr, bergnebb, makrell og småtorsk. Her fikk jeg også ett par kutlinger, en rødspette og en sandflyndre, og da vi holdt på å flytte over til strømmen, sveiva jeg opp en fløyfisk.

I strømmen, ved den nye brua, nappa det litt oftere og hvitting, bergnebb og sypike ble dratt opp jevnlig. Noen fikk også ulke, flyndrer, kolje og knurr lenger nede på norskesida. Etter dette flytta vi lenger opp igjen rett under brua på grunnere vann. Bortsett fra torsk og bergnebb, dro jeg opp tre sei her.

Videre kjørte vi opp til hummerholmen og lå der den siste tida. Her prøvde vi først på rundt 30 meter etter ulke og det ble dratt opp noen få, jeg fikk ikke ulke denne dagen men her fikk jeg koljer og sandflyndrer.

Så drifta vi lenger opp og på grunnere vann og her dro jeg noen flere koljer, makrell, sandflyndrer og ett par rødspetter til før fisketida rant ut. Til sammen ble det 11 tellende arter og 290 poeng. Det holdt til seier så jeg er godt fornøyd med det!

Andre dagen var jeg plassert midt på styrbord side av Lom med Lars som fiskeskipper. Vi fulgte samme ruta som dagen før, men bruke en del lenger tid ved hummerholmen på slutten. Så vi begynte igjen inne i vika, her starta jeg bra med 4 fløyfisk, en knurr, noen bergnebb, hvittinger og makrell.

Videre kjørte vi bort til strømmen som dagen før, men her var det dårligere med napp for min del. Endte opp med en sypike og en haug av bergnebb før vi flytta over til svenskesida. Her fylte jeg raskt opp sei-kvota på små kroker, og bortsett fra noen torsk, bergnebb og en sjøørret, fikk jeg opp ei lita kutling rett før vi kjørte opp til hummerholmen.

Oppe ved hummerholmen prøvde vi igjen på ca 30 meter før vi drifta lenger opp, jeg fikk ikke ulke da heller men fikk opp noen koljer og en bonusflyndre, lenger oppe fylte jeg opp hvittingen og fikk også litt sandflyndre og kolje.

Den siste timen fikk jeg ingenting bortsett fra en rødspette og noen makrell før fisketida var over.

Dag 2 var hakket bedre og jeg endte opp med 11 tellende arter, 299 poeng og 3. plass totalt. Over to dager ble det seier i juniorklassen og 2. plass på lag. Det var med litt få i år men det ble to flotte dager både vær og fiskemessig og det var ett fantastisk arrangement.

Peter ble faktisk beste fisker sammenlagt over 2 dager uansett klasse og er en fisker vi vil  høre mye om i framtiden.

I denne bloggen som så mange andre er bilder viktige for å formidle historien og gjenskape øyeblikk, og i den anledning må jeg få lov til å berømme seniorfisker Arne Bergstrøm for sitt bidrag med kamera på festivaler. Arne er i alltid godt humør og tar seg tid til å ta opp kamera og forevige vakre fløyfisk, ulker og flyndrer når det koker i hodene på de hardeste konkurransefiskerne. Dette er et bidrag vi ser resultater av på sidene til Sarpsborg HK, men også for oss som er så heldige å få låne bilder. Tusen takk Arne. Du gir et flott bidrag til havfiskesporten, og det er vi utrolig takknemlige for. Vi vet alle at vi kan bli litt flinkere til å ta bilder når vi utøver sporten vår.

Rett før premieutdelingen skulle begynne opplevde vi tidenes regnevær og selv om man var heldige å stå under tak mens vi mottok premiene så ble man gjennomvåt på den lille turen bort til bilen.

Vi må rette honnør og takk til Fredrikshald HK med Tor Haugen i spissen for et fantastisk godt gjennomført arrangement. Sponvika leverer et godt fiske, og med en hyggelig atmosfære med gode fiskevenner så blir det aldri feil. Jeg gleder meg allerede til festival i 2022.

Are Andersen

Torungen Havfiskeklubb