Harstad festivalen og den 50 Internasjonale havfiskefestivalen i Harstad 2021

På Harstadfestivalen(Fredag 13 August) deltok 24 stykker. 5 herrer, 4 damer og 15 seniorer.

På den 50 Internasjonale havfiskefestivalen(Lørdag 14 August) deltok 25 stykker. 7 herrer, 4 damer og 14 seniorer.

Det var 7 båter med på festivalen. På båtene var det 2 til 5 fiskere. Vi mistet en 5-mannsbåt kort tid før festivalen og vi ble derfor nødt å hente inn 2 mindre båter for å få plass til alle deltakerne.  Båtene gikk i år som tidligere år ut fra kulturhuskaien. Det er nært hotellene i sentrum og enkelt mtp av og påstigning for deltagerne våre.

Salg på kaien av agn og div

Begge dagene gikk de fleste båtene ut til Mefjæringen. Her var det masse liv med hval, masse fugler og en del fisk. Det var i all hovedsak sei vi fikk der ute. Fisken var ikke alltid like bitevillig, men vi klarte til sammen å fiske opp 1370,35 kilo på Fredag og 985,40 kilo på Lørdag. Totalfangsten for begge festivalene ble 2355,75 kilo. Dette gir ett snitt på cirka 50 kilo fisk på hver deltager pr dag.

Det var mye liv både over og under vann

Båtene samlet ut på Mefjæringen

EMBLA

De største fiskene ble tatt på Lørdag. Da fikk vi noen stortorsker på nesten 20 kilo. 8 av 10 innveide fisker på listen over største fisker på Lørdag var torsker. Den største var på 19,45 kilo og ble fisket av Kjærsti Kristiansen fra Harstad HK. Nr 2 ble tatt av Sven Solbakken fra Oslo HK og veide 18,65 kilo. Nr 3 ble tatt av Svein Sellevoll fra Harstad HK og veide 18,35 kilo. Nr 4 og 5 ble tatt av Jo Idar Skogstad fra Trondheim HK og veide 18,20 og 17,80.

Vinner av Harstadfestivalen ble Svein Sellevoll fra Harstad HK med 96,25 kilo.

Innveiing og sløying

Vinner av den 50 int. havfiskefestivalen ble Jo Idar Skogstad fra Trondheim HK med 82,30 kilo.

Roglaværingen

Etter fiske på Lørdag hadde vi premieutdeling og mat på ett leid lokale i Sentrum. Her fikk vi besøk av Kong Neptun og ternene hans.

Vi håper alle deltagerne har hatt det trivelig i Harstad på årets fiskefestivaler og ønsker dere velkommen tilbake til neste år.